Gospodarcza katastrofa w Królewcu. Rosyjski biznes ucieka z eksklawy z powodu sankcji

Grzegorz Kuczyński
Grzegorz Kuczyński
Rosyjskie firmy ograniczają swoją działalność w obwodzie królewieckim
Rosyjskie firmy ograniczają swoją działalność w obwodzie królewieckim AP/Associated Press/East News
Rosyjskie firmy ograniczają swoją działalność w obwodzie królewieckim. Region ten był kiedyś popularny ze względu na swoje położenie blisko Europy, ale sytuacja zmieniła się po wybuchu działań wojennych na Ukrainie.

Telebalt, który jest producentem kontraktowym telewizorów Hyundai, BBK i Toshiba, zdecydował się opuścić eksklawę królewiecką. Firma zawiesiła swoją działalność już w 2022 roku z powodu problemów z logistyką i rosnących kosztów produkcji. Jednym z głównych problemów był import komponentów do montażu. Chociaż sytuacja z dostawą ładunków nieco się poprawiła i wiele przedsiębiorstw w regionie było w stanie się dostosować, Telebalt nie miał czasu na dostosowanie się do nowych warunków.

Sankcje uderzyły w eksklawę

Wcześniej wstrzymana została w obwodzie królewieckim produkcja samochodów BMW, Kia i Hyundai. Samochody były montowane w fabryce Avtotor, która obecnie produkuje chińskie marki. Produkcja w 2023 r. była jednak poniżej planowanego poziomu. Ponadto zakłady produkujące torf w regionie zostały objęte sankcjami UE, co doprowadziło do problemów z eksportem do Chin ze względu na wysokie cła.

Początkowo rosyjskie firmy lokowały swoją produkcję w obwodzie królewieckiem ze względu na korzyści podatkowe i dogodną logistykę, ale sytuacja zmieniła się po zamknięciu granic lądowych i przestrzeni powietrznej, co sprawiło, że droga morska stała się jedyną opcją dostawy, która jest kosztowna i czasochłonna. Firmy musiały albo przestawić się na rynek krajowy, albo stworzyć nowe łańcuchy dostaw dla eksportu. Niektóre z nich nie mogły się dostosować i zamknęły działalność lub przeniosły się bliżej centralnej Rosji.

Indeks przemysłowy obwodu królewieckiego spadł o 5,3 proc. rok do roku, przy czym największe spadki odnotowano w sektorach motoryzacyjnym i elektrotechnicznym. Gubernator regionu Anton Alichanow zauważył, że sankcje spowodowały poważne szkody, których nie niwelują federalne dotacje na transport morski do eksklawy, a zakaz tranzytu przez Litwę pozbawił obwód znacznej części dochodów.

źr. Kommiersant

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl