Telebalt, który jest producentem kontraktowym telewizorów Hyundai, BBK i Toshiba, zdecydował się opuścić eksklawę królewiecką. Firma zawiesiła swoją działalność już w 2022 roku z powodu problemów z logistyką i rosnących kosztów produkcji. Jednym z głównych problemów był import komponentów do montażu. Chociaż sytuacja z dostawą ładunków nieco się poprawiła i wiele przedsiębiorstw w regionie było w stanie się dostosować, Telebalt nie miał czasu na dostosowanie się do nowych warunków.
Sankcje uderzyły w eksklawę
Wcześniej wstrzymana została w obwodzie królewieckim produkcja samochodów BMW, Kia i Hyundai. Samochody były montowane w fabryce Avtotor, która obecnie produkuje chińskie marki. Produkcja w 2023 r. była jednak poniżej planowanego poziomu. Ponadto zakłady produkujące torf w regionie zostały objęte sankcjami UE, co doprowadziło do problemów z eksportem do Chin ze względu na wysokie cła.
Początkowo rosyjskie firmy lokowały swoją produkcję w obwodzie królewieckiem ze względu na korzyści podatkowe i dogodną logistykę, ale sytuacja zmieniła się po zamknięciu granic lądowych i przestrzeni powietrznej, co sprawiło, że droga morska stała się jedyną opcją dostawy, która jest kosztowna i czasochłonna. Firmy musiały albo przestawić się na rynek krajowy, albo stworzyć nowe łańcuchy dostaw dla eksportu. Niektóre z nich nie mogły się dostosować i zamknęły działalność lub przeniosły się bliżej centralnej Rosji.
Indeks przemysłowy obwodu królewieckiego spadł o 5,3 proc. rok do roku, przy czym największe spadki odnotowano w sektorach motoryzacyjnym i elektrotechnicznym. Gubernator regionu Anton Alichanow zauważył, że sankcje spowodowały poważne szkody, których nie niwelują federalne dotacje na transport morski do eksklawy, a zakaz tranzytu przez Litwę pozbawił obwód znacznej części dochodów.
źr. Kommiersant
