Nowy przedmiot w szkole? Rzecznik informuje o pomyśle resort edukacji i ministra zdrowia
O swoim pomyśle Rzecznik Praw Pacjenta poinformował listownie zarówno ministerstwo edukacji, jak i ministra zdrowia Łukasza Szumowskiego. Bartłomiej Chmielowiec przyznaje, że nowa inicjatywa jest wynikiem licznych zgłoszeń od pacjentów, którzy mają problem z korzystaniem ze świadczeń, a także nie są dostatecznie wyedukowani przez opiekujących się nimi specjalistów z sektora ochrony zdrowia.
- Bezpośrednie rozmowy z pacjentami wskazują, iż chcąc uzyskać niezbędne świadczenia zdrowotne - czują się zagubieni i zdezorientowani. Część pacjentów nie wie jakie są zadania lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, inni natomiast po świadczenia ambulatoryjnej opieki specjalistycznej - udają się do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego. Pacjenci nie zawsze rozróżniają świadczenia publicznej i prywatnej opieki zdrowotnej. Nie wiedzą, że zobowiązani są do pozyskania skierowań, często nie znają podstawowych zasad ubezpieczenia zdrowotnego. Z przeprowadzonych rozmów wynika, że pacjenci nie rozumieją zagrożeń związanych z niestosowaniem się do zaleceń lekarskich, a personel medyczny, z uwagi na liczne obowiązki - nie ma często czasu na stosowną edukację - napisał w liście do ministra zdrowia Bartłomiej Chmielowiec.
Przedmiot "Wiedza o zdrowiu" w szkolnej podstawie programowej? Zakres tematów na zajęcia
Rzecznik Praw Pacjenta chciałby, aby podczas zajęć z przedmiotu "Wiedza o Zdrowiu" były poruszane następujące tematy:
- zasady zdrowego trybu życia;
- prawa i obowiązki pacjenta;
- podstawy organizacji systemu ochrony zdrowia;
- podstawowa wiedza w zakresie pomocy osobom przewlekle chorym;
- poznanie wybranych jednostek chorobowych i zarys sposobów ich leczenia lub reagowania na zachorowanie (przykładowo np. grypy, chorób krążenia, cukrzycy, alergii, chorób zakaźnych);
- podstawowe zasady pierwszej pomocy;
- podstawowa wiedza w zakresie zbilansowanego sposobu odżywiania;
- metody redukcji stresu;
- ocena konsekwencji działań profilaktycznych i znaczenie sportu;
- wiedza o szczepieniach ochronnych oraz o zalecanych badaniach niezbędnych dla danej grupy wiekowej;
- pojęcia z obszaru prawa ochrony zdrowia m.in: pacjent, produkt leczniczy, suplement diety; kosmetyk.
Rzecznik Praw Pacjenta powołał się również na opinię, jaka została przedstawiona po czerwcowej, ogólnopolskiej debacie „Wspólnie dla Zdrowia”. Wśród rekomendacji miał się tam znaleźć zapis o organizacji przedmiotu „Zdrowie” lub „Lekcje o zdrowiu”.
Zdaniem rzecznika zajęcia w tej tematyce powinny na stałe wejść do podstawy programowej, co byłoby znaczącym krokiem w kierunku większej świadomości społeczeństwa i tym samym w przyszłości wpłynęłoby na poprawę stanu zdrowia Polaków.
- Warto rozważyć wdrożenie niniejszego przedmiotu przynajmniej na dwóch etapach nauki, tj. edukacji wczesnoszkolnej oraz dla uczniów w starszych klasach - przekonuje Bartłomiej Chmielowiec.
