Czy statki handlowe będą miały ochronę?
Już w lipcu Stany Zjednoczone wysłały w rejon Zatoki Perskiej myśliwce F-16 i F-35, aby zapewnić osłonę pływającym tam statkom, po serii ataków i prób uprowadzenia jednostek handlowych przez siły irańskie.
Tydzień wcześniej Iran próbował przechwycić dwa tankowce w pobliżu Cieśniny Ormuz, ale w obu przypadkach irańskie okręty wycofały się, gdy na miejscu pojawił się amerykański niszczyciel rakietowy.
Pirackie państwo
W maju Iran przejął w Cieśninie Ormuz pływający pod banderą Panamy tankowiec Niovi. W kwietniu siły morskie Korpusu Strażników Rewolucji Islamskiej przejęły natomiast w Zatoce Omańskiej tankowiec Advantage Sweet pływający pod banderą Wysp Marshalla, który zmierzał z Kuwejtu do Houston w amerykańskim stanie Teksas.
Iran od 2019 roku ponawia ataki na statki handlowe a zwłaszcza tankowce przepływające przez wody międzynarodowe szlakiem prowadzącym przez Cieśninę Ormuz, przez którą transportowana jest jedna piąta światowego eksportu ropy. Irańskie siły przeprowadziły m.in. serię zamachów, niszcząc statki przy pomocy min morskich; w 2021 roku atak z wykorzystaniem drona na należący pośrednio do Izraela tankowiec spowodował śmierć dwóch członków załogi.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!
Źródło:
