Pasażer pozwany za brak biletu na przejazd komunikacją miejską we Wrocławiu wygrał w sądzie. Wyrok zapadł w czwartek, 4 listopada w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia Śródmieścia. O sprawie pisaliśmy w marcu tego roku.
Michał Machowski wsiadł do autobusu linii 113, na terminalu wybrał bilet, ale gdy przyłożył kartę, by zapłacić, zobaczył komunikat, że transakcja nie powiodła się. Wkrótce został sprawdzony przez kontrolerów, którzy ukarali go za brak biletu. Wrocławianin od początku podkreślał, że nie może być karany za wadliwie działający system sprzedaży biletów. Odwołania od kary nie przyniosły skutku, sprawa trafiła do e-sądu, który przysłał pasażerowi nakaz zapłaty. Po sprzeciwie wniesionym przez adwokata nakaz został umorzony. Jednak po 8 miesiącach Machowski dostał pozew. Miasto Wrocław, które formalnie jest stroną umowy z Mennicą Polską dostarczającą system sprzedaży biletów do pojazdów MPK, nie odniosło się do awarii terminala. Zażądało natomiast zapłaty 153 zł z odsetkami i kosztów sądowych. Wrocławianin zdecydował z adwokatem, że przed sądem dowiodą, iż to system jest wadliwy.
Rozprawa odbyła się 4 listopada. Z orzeczenia cieszy się pozwany przez miasto pasażer:
"Brak biletu nie był spowodowany moją złą wolą, a wadliwym systemem biletowym MPK Wrocław. Sąd zasądził na rzecz powoda, czyli miasta, kwotę 3,40 zł za bilet, którego nie miałem, ale przyznał mi rację w tym, że to na przewoźniku spoczywa obowiązek zapewnienia możliwości zakupu biletu w pojazdach. Sąd uznał, że żądanie opłaty dodatkowej jest całkowicie bezzasadne ponieważ ja próbowałem zakupić bilet, a przewoźnik nie wywiązał się z obowiązku zapewnienia możliwości zakupu" - mówi Michał Machowski. - "Sąd podkreślił, iż nie można wymagać, aby pasażer myślał o biletomatach, które są i tak niewidoczne lub tym czy ma przy sobie telefon, a na nim aplikacje, skoro przewoźnik udostępnia biletomaty w pojazdach".
Wrocławskie MPK, które w procesie było pełnomocnikiem miasta, nie komentuje jeszcze wyroku:
"Po otrzymaniu pisemnego uzasadnienia wyroku, będziemy mogli odnieść się do sprawy" - przekazał Aleksander Łoś z MPK.
Miasto także nie komentuje samego orzeczenia. Patryk Załęczny z biura prasowego ratusza informuje jednak, że miasto pracuje nad usprawnieniem systemu sprzedaży biletów.
"W najbliższym czasie będziemy mogli zapewnić naszym klientom możliwość samoczynnego generowania tokenu karty, co znacznie usprawni system reklamacji biletowej" - zapewnia Załęczny i przypomina, że w razie wątpliwości dotyczących zakupu biletu pasażerowie mogą składać reklamacje, a każdy przypadek jest rozpatrywany indywidualnie.
Michał Machowski zapowiada, że to jeszcze nie koniec - będzie walczył o zadośćuczynienie.
- Pod Wrocławiem ostrzelano autobus. Kule przeleciały tuż nad głową kierowcy!
- Napad "w biały dzień" na jubilera w centrum miasta. Policja poszukuje sprawców
- TBS Wrocław wybuduje ponad 300 mieszkań. Sprawdź, gdzie
- Dolny Śląsk: Rozjechał psa koparką? Wstrząsający film w internecie. Co na to policja?
- Tajemniczy skarb znaleziony w piwnicy w rynku. Trwają poszukiwania właściciela
