Polska przeznacza na media łącznie około 800 mln euro, z czego 77 mln przeznaczanych jest na Polskie Radio, a 737 mln na dofinansowanie Telewizji Polskiej. Nasz kraj przeznacza na ten cel 0,14 proc. PKB, w związku z czym znajduje się poniżej średniej wyliczonej dla Europejskiej Unii Nadawców. Na tle innych państw nie są to jednak duże nakłady finansowe.
Ile przeznaczają na media inne państwa europejskie?
Dane z 2021 roku pokazują, że Niemcy na media przeznaczyły 0,26 proc. PKB, co zdecydowanie przekracza średnią wyznaczoną dla Europejskiej Unii Nadawców (EBU), która wynosi 0,16 PKB. Łącznie ich wydatki na media wynoszą około 8,5 mld euro:
- ARD otrzymała od państwa w 2021 roku 6 mld 450 mln euro,
- ZDF - 2 mld 350 mln euro,
- Deutsche Welle - 500 mln euro.
Pokazuje to, że nasi zachodni sąsiedzi przeznaczają na finansowanie mediów ponad 10 razy więcej niż nasz kraj.
Francja i Wielka Brytania również przekraczają średnią EBU
Z danych z 2021 roku wynika, że Francja również przekracza średnią wyznaczoną do Europejskiej Unii Nadawców. Łącznie przekazuje na media około 4 mld euro, z czego:
- 3 mld 310 mln euro otrzymuje France Televisions,
- 700 mln euro - Radio France,
- France Medias Monde - 267 mln euro.
W porównaniu z Polską również francuskie wydatki na media są zdecydowanie wyższe. Łącznie wynoszą one 0,17 proc. PKB.
Wielka Brytania również zdecydowanie przekracza średnią wyznaczoną dla EBU, przeznaczając na media 6 mld 200 mln euro. Stanowi to 0,23 PKB.
Sytuacja wygląda podobnie w przypadku dochodów mediów publicznych per capita. W Polsce dochód "na osobę" wynosi jedynie 21 euro, gdzie dla porównania w Niemczech stanowi on 115 euro, we Francji 62 euro, a w Wielkiej Brytanii 92 euro.
Polska przeznacza na media najmniej z wymienionych wyżej państw
Powyższe dane pokazują, ze Polska przeznacza na finansowanie mediów publicznych zdecydowanie mniej, niż nasi zachodni sąsiedzi. Zarówno Niemcy, Francja i Wielka Brytania zdecydowanie przekraczają wyznaczoną dla EBU średnią, a jeżeli spojrzymy na kwoty, to zdecydowanie przewyższają one te, które na media publiczne przeznacza Polska.
rs
