Zespół Aspergera. Wszystko, co trzeba o nim wiedzieć!

Damian Świderski
Damian Świderski
Zespół Aspergera jest coraz bardziej popularniejszym syndromem. Jakie objawy mają chore osoby?
Zespół Aspergera jest coraz bardziej popularniejszym syndromem. Jakie objawy mają chore osoby? Pixabay: HolgersFotografie
Zespół Aspergera w ostatnich latach coraz bardziej przenosi się do mainstreamu i świadomości ludzi. Niestety to schorzenie cały czas nie ma wystarczającego odgłosu w mediach. Zespół Aspergera jest niestety bardzo często wyśmiewany w internecie, zwłaszcza wśród młodych twórców tzw. youtuberów, którzy nazywają aspergerowcami wszystkich, którzy tworzą nieco dziwny kontent. W poniższym tekście znajdziecie dokładny opis Zespołu Aspergera.

Zespół Aspergera jest spektrum autyzmu. Syndrom ten trwa całe życie, człowiek rodzi się z Zespołem Aspergera i z nim umiera. Nie da się go wyleczyć! Dotyka 2-36 na 10 tys. osób. Jak się okazuje, to chłopcy rodzą się częściej z tym syndromem. Oscyluje się, że w Polsce prawie 55 tys. uczniów ma orzeczenie Zespołu Aspergera.

Charakterystyka osób z Zespołem Aspergera

Zespołem Aspergera określa się zaburzenie rozwoju umysłowego. Objawia się bardzo mocnymi trudnościami w kontaktach z innymi ludźmi. Osoby cierpiące na ten syndrom mają ogromny problem z akceptowaniem zmian. Jednakże najłatwiejszym symptomem rozpoznania Zespołu Aspergera jest to, że chory ma obsesyjne i bardzo wąskie zainteresowania (np. sport czy historia).

Aspergerowcy mają ponadprzeciętną pamięć długotrwałą i wzrokową, tzn. mogą z dokładnością co do dnia i godziny podać co robili nawet kilkanaście lat wcześniej albo co robili jego bliscy i znajomi. Chorzy mają olbrzymie problemy z odnajdowaniem się w dużej grupie ludzi oraz z rozpoczynaniem rozmów i kontaktem wzrokowym. Osoby z Zespołem Aspergera nie potrafią odczytywać mimiki i gestów innych osób. Tak samo wygląda z żartami. Chorzy nie potrafią wymyślać żartów ani nie rozumieją żartów abstrakcyjnych. Wystarczy zapytać chorego o sens żartu i wtedy pojawia się problem.

Chorzy cierpią także na:

  • trudności w okazywaniu bliskiej więzi/przywiązania
  • używanie specyficznego języka w komunikacji
  • sposób komunikowania się z odbiorcą „wprost”
  • nieumiejętność dostosowania mimiki do sytuacji społecznych
  • nierozumienie subtelnych przekazów czy metafor
  • brak emocjonalnego dostrojenia do emocji okazywanych przez inną osobę
  • używanie określonych fraz lub ich akcentowanie w sposób niewłaściwy
  • zadowolenie z przewidywalności i rytualności zachowań
  • fascynację ściśle określoną tematyką
  • brak empatii
  • zauważalną rzetelność i zdeterminowanie (zwłaszcza u dzieci)

Chorych cechuje także niezwykle bogate słownictwo, poprawna składnia, obecność neologizmów, przesadnie „ścisły sposób wyrażania się” i patetyzm. Osoby takie nie odczuwają dobrze temperatury otoczenia. Mogą wystąpić miejscowe utarty dotyku. Ludzie z Zespołem Aspergera żyją z odczuciem, że obserwują otoczenie, jakby nie były umiejscowione w swoim ciele.

Osoby z ZA chcą utrzymywać i nawiązywać kontakty z dużą grupą ludzi, ale jest to dla nich trudne, gdyż są weryfikowane negatywnie przez społeczeństwo i często odtrącane przez nowo poznane osoby. Osoby z ZA, bardzo łatwo wchodzą w uzależnienia od używek. Najczęściej są to wyroby tytoniowe. U takich osób często pojawia się długoletnia i powracająca depresja. Może pojawić się też schizofrenia i obsesja.

Leczenie Osób z Zespołem Aspergera

Bardzo ważne jest wczesne rozpoznanie Zespołu Aspergera u dzieci i wdrożenie pomocy specjalisty (także psychologa szkolnego). Edukacja rodziców dzieci i młodzieży z ZA także należy do bardzo ważnych spraw. Pomoc terapeutyczna, psychiatryczna i psychologiczna, a także terapia poznawcza.

Lista zaleceń i strategii dla rodziców:

  • Staraj się, aby Twoja mowa była prosta – tak, aby dziecko rozumiało komunikaty. Jeśli przekaz/instrukcja/plan jest zbyt skomplikowany, stwórz np. listę zadań
  • Staraj się uzyskać od dziecka potwierdzenie zrozumienia informacji (więcej niż odpowiedź tak/nie)
  • Chwal dziecko za wykorzystywanie – samodzielnie – umiejętności społecznych (to dla dziecka duży sukces)
  • Ograniczaj wybór do dwóch, trzech elementów (alternatyw)
  • Wyjaśniaj, dlaczego kontakt wzrokowy jest istotny
  • Staraj się rozpoznawać czynniki stresogenne, unikaj ich lub umiejętnie odwracaj uwagę dziecka
  • Znajdź sposób na radzenie sobie z problemami/złym nastrojem dziecka np. poprzez przytulenie
  • Staraj się dotrzymywać składanych obietnic
  • Od wczesnych lat ucz różnic w sposobie zachowania się w określonych miejscach (prywatnym – dom, a publicznym – np. szkoła, plac zabaw), aby dziecku było łatwiej wprowadzać te zasady w późniejszym życiu

Źródło: Centrum Medyczne Damiana

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl