Skarga na lekarza, przychodnię, szpital. Co może zrobić pacjent?

Hubert Rabiega
Hubert Rabiega
Skarga na lekarza. Gdzie złożyć? Pierwszą i najprostszą możliwością jest złożenie skargi do ordynatora oddziału lub dyrektora (osoby kierującej) danej placówki, która udziela świadczeń medycznych (np. szpitala czy poradni). Każda taka placówka powinna udzielić informacji (np. na stronie internetowej) o sposobach, w jakich pacjent może złożyć skargę
Skarga na lekarza. Gdzie złożyć? Pierwszą i najprostszą możliwością jest złożenie skargi do ordynatora oddziału lub dyrektora (osoby kierującej) danej placówki, która udziela świadczeń medycznych (np. szpitala czy poradni). Każda taka placówka powinna udzielić informacji (np. na stronie internetowej) o sposobach, w jakich pacjent może złożyć skargę Fot. Karolina Misztal (zdjęcie ilustracyjne)
Do podstawowych praw pacjenta należą m.in. prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną, prawo do zgody lub sprzeciwu wobec udzielanych świadczeń (np. brak zgody na zabieg) oraz prawo do zachowania tajemnicy o stanie naszego zdrowia i przebiegu leczenia. Wśród wielu praw pacjenta, jest też prawo do złożenia skargi w sytuacji, gdy pacjent uzna, że jego prawa zostały naruszone. Jak taką skargę złożyć? Wyjaśniamy.

Każdy pacjent - będąc u lekarza, w przychodni czy podczas leczenia np. w szpitalu - korzysta z ochrony swoich praw przewidzianej m.in. w Konstytucji, umowach międzynarodowych oraz ustawach.

Do podstawowych praw pacjenta należą m.in. prawo do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną, prawo do zgody lub sprzeciwu wobec udzielanych świadczeń (np. brak zgody na zabieg), prawo do poszanowania godności i intymności oraz prawo do zachowania tajemnicy o stanie naszego zdrowia i przebiegu leczenia. Każdy pacjent ma też prawo do informacji o stanie swojego zdrowia, możliwych sposobach leczenia oraz do wglądu i uzyskania kopii własnej dokumentacji medycznej. Każdy pacjent ma też prawo dostępu do opieki duszpasaterskiej.

Wśród wielu praw pacjenta, jest też prawo do złożenia skargi w sytuacji, gdy pacjent uzna, że jego prawa zostały naruszone. Jak taką skargę złożyć? Do wyboru jest kilka trybów (ścieżek skargowych).

Skarga do dyrektora lub wniosek do Rzecznika Praw Pacjenta

Pierwszą i najprostszą możliwością jest złożenie skargi do ordynatora oddziału lub dyrektora (kierownika) danej placówki, która udziela świadczeń medycznych (np. szpitala czy poradni). Każda taka placówka powinna udzielić informacji (np. na stronie internetowej) o sposobach, w jakich pacjent może złożyć skargę.

Drugą ścieżką jest wysłanie pisma do Rzecznika Praw Pacjenta (RPP), który działa przy ministrze zdrowia. Wniosek o wszczęcie postępowania wyjaśniającego skierowany do RPP jest wolny od opłat. Wzór wniosku i opis procedury znajduje się na stronie rządowej gov.pl (link).

Wniosek do okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy

Trzecią możliwością jest złożenie wniosku o wszczęcie postępowania wyjaśniające w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej lekarzy za czyny sprzeczne z przepisami normującymi wykonywanie zawodu lekarza, z zasadami etyki i deontologii zawodowej. Wniosek tego typu składa się do właściwego rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy przy okręgowej izbie lekarskiej, do której należy lekarz, którego postępowanie chcemy skarżyć. Rzecznik odpowiedzialności zawodowej wykona najpierw czynności sprawdzające. Jeśli uzna, że zachodzą ku temu przesłanki, wówczas wszcznie postepowanie wyjaśniające.

Należy pamiętać, że zgodnie z prawem nie można wszcząć postępowania wyjaśniającego w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej jeśli od chwili popełnienia czynu upłynęły 3 lata (przedawnienie). Z kolei karalność przewinienia zawodowego ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynęło 5 lat.

Warto mieć także na uwadze, że okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej nie jest organem właściwym do ścigania przestępstw (tym zajmuje się prokuratura) oraz nie jest właściwy do ustalania i przydzielania odszkodowań, rozliczeń i zwrotów należności (po odszkodowanie idziemy do sądu cywilnego). Ponadto rzecznik odpowiedzialności zawodowej lekarzy nie rozpatruje skarg dotyczących średniego personelu medycznego oraz nie rozpatruje skarg dotyczących wykonania świadczeń w ramach NFZ.

Wojewódzkie Komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych

Czwartą możliwością obrony swoich praw jako pacjenta są wojewódzkie komisje ds. orzekania o zdarzeniach medycznych, które umożliwiają dochodzenie roszczeń (odszkodowań) za zdarzenia medyczne w szpitalu (np. za zakażenie). Zaletą skierowania sprawy do komisji wojewódzkiej jest to, że umożliwia ona uzyskanie odszkodowania lub zadośćuczynienia w czasie dużo krótszym niż w przypadku wytoczenia sprawy sądowej.

Do komisji skierować można sprawę dotyczącą: zakażenia pacjenta biologicznym czynnikiem chorobotwórczym, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta albo jego śmierci - będących następstwem niezgodnych z aktualną wiedzą medyczną:

  • diagnozy, jeśli spowodowała ona niewłaściwe leczenie albo opóźniła właściwe leczenie, przyczyniając się do rozwoju choroby;
  • leczenia, w tym wykonania zabiegu operacyjnego;
  • zastosowania produktu leczniczego lub wyrobu medycznego.

Wniosek złożyć może pacjent, jego przedstawiciel ustawowy (np. rodzic) albo spadkobiercy pacjenta (w przypadku jego śmierci). Wniosek należy złożyć w terminie jednego roku od dnia, w którym wnioskodawca dowiedział się o zakażeniu, uszkodzeniu ciała lub rozstroju zdrowia albo nastąpiła śmierć pacjenta. Termin ten nie może być dłuższy niż 3 lata od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie.

We wniosku wskazać należy m.in. propozycję wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia. Maksymalne stawki wynoszą (w odniesieniu do jednego pacjenta):

  • w przypadku zakażenia, uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia pacjenta – 100 000 zł;
  • w przypadku śmierci pacjenta – 300 000 zł.

Opłata przy złożeniu wniosku wynosi 200 zł. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie gov.pl (link).

Pozew do sądu o odszkodowanie lub zawiadomienie do prokuratury

Każdy pacjent może też złożyć pozew do sądu o zadośćuczynienie lub odszkodowanie. Powództwo (sprawę) można wytoczyć zarówno przeciw konkretnemu lekarzowi (lekarzowi dentyście, pielęgniarce, położnej, itd.), jak i przeciw podmiotowi leczniczemu (np. szpitalowi, poradni, itp.), który wykonał określone procedury medyczne.

Pozew do sądu wiąże się z koniecznością wniesienia opłaty, której wysokość zależy od kwoty roszczenia, tzn. kwoty, której żądamy od strony pozwanej. W trakcie postepowania, które może być długotrwałe, należy się liczyć z koniecznością powołania biegłych sądowych. Zaletą tej drogi skarżenia jest możliwość uzyskania znacznej kwoty zadośćuczynienia lub odszkodowania (powyżej stawek maksymalnych, które obowiązują w wojewódzkich komisjach ds. orzekania o zdarzeniach medycznych).

Jeśli zaś pacjent ma uzasadnione podejrzenie, że stał się ofiarą czynu zabronionego, który podlega ściganiu na gruncie prawa karnego, wówczas można złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Zawiadomienie składamy w prokuraturze. Ta ścieżka nie wiążę się dla zawiadamiającego z żadnymi opłatami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl