Rząd nadał mocny impet
Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce uzyskały w latach 2016-2023 bardzo mocny impet rozwojowy, co wynikało z zastosowania przez polski rząd szeregu narzędzi oraz instrumentów fiskalnych i inwestycyjnych, które przełożyły się na wzrost liczby mikroprzedsiębiorstw, wzrost dochodów i produktywności oraz zmniejszenie bezrobocia, co ostatecznie przełożyło się na silny, bo kilkukrotnie wyższy niż w Niemczech wzrost PKB oraz wysokie dochody budżetowe powodujące, że relacja długu budżetowego do PKB w Polsce jest niska i wynosi obecnie ok. 50% i jest o wiele niższa od Niemiec (ok. 70%), Francji (ok. 112%), Hiszpanii (ok. 115%), Włoch (ok. 145%) i Wielkiej Brytanii (ok. 105%).
Często narzeka się na niedogodne warunki dla rozwoju przedsiębiorczości i przedsiębiorstw, mimo że obiektywna rzeczywistość wygląda inaczej. Zwykło się powtarzać, że są zbyt wysokie podatki lub nieodpowiednie otocznie regulacyjne i gospodarcze. Dlatego warto spojrzeć, jak to wyglądało naprawdę po 2016 roku, aby narysować właściwy obraz rzeczywistości na podstawie faktów i liczb. Po 2016 r. widoczny jest silny i dużo wyższy niż to było do 2016 r. wzrost kluczowych parametrów ekonomicznych, świadczących o tym, że bardzo dobry rozwój przedsiębiorstw miał miejsce, co oznacza, że warunki tworzone przez rząd i ustawodawcę były dla przedsiębiorców bardzo korzystne.
Cztery dowody na korzystny rozwój
W dalszej kolejności zaprezentowane zostaną cztery fakty i dowody wyrażone wielkościami ekonomicznymi, które świadczą o korzystnym rozwoju przedsiębiorstw i dobrych dla nich warunków po 2016 r. oraz zdecydowanie lepszych efektach niż było to przed 2016 r. Do tych faktów należą:
- A. Znacznie silniejszy wzrost liczby przedsiębiorstw po 2016 w stosunku do okresu 2008-2015.
- B. Zdecydowanie większa liczba nowo powstających przedsiębiorstw niż likwidowanych po 2016 r. w stosunku do okresu 2008-2015.
- C. Dużo wyższa produktywność po 2016 r. niż w okresie 2008-2015.
- D. Znacznie silniejszy wzrost nakładów rzeczowych przedsiębiorstw po 2016 roku niż w okresie 2008-2015.
10 mln osób pracuje w polskich przedsiębiorstwach
W polskich przedsiębiorstwach pracuje ok. 10 mln osób, podczas gdy w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) jest zatrudnionych ok. 6,8 mln pracowników, z czego 4,19 mln ma zatrudnienie w mikroprzedsiębiorstwa, 1,05 mln w małych przedsiębiorstwach, 1,54 mln w średnich przedsiębiorstwach, zaś 3,22 mln w dużych przedsiębiorstwach (patrz Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2022, str. 6).
A) Po 2016 r. obserwuje się znacznie szybszy przyrost przedsiębiorstw niż w okresie 2008-2015.
Na rysunku 1 przedstawiono kształtowanie się liczby przedsiębiorstw wyrażonych w tysiącach sztuk w Polsce w latach 2008-2023 w podziale na wielkość przedsiębiorstwa w zależności od liczby zatrudnionych osób. Liczba mikroprzedsiębiorstw zatrudniających od 1 do 9 osób do roku 2016 była w przybliżeniu na stałym poziomie ok. 1,8 mln, zaś od roku 2016 obserwujemy silny wzrost do poziomu ok. 2,36 mln w 2021 (patrz Raport działalność przedsiębiorstw o liczbie pracujących do 9 osób w 2021 r., Główny Urząd Statystyczny, Warszawa, 2022, Str. 16), co oznacza, że w czasie rządów PIS przyrosło ok. ponad 0,5 miliona przedsiębiorstw, czego nie było w okresie 2008-2015. Fakt tak silnego wzrostu liczby przedsiębiorstw ma swoje konkretne przyczyny w przyjętym przez rząd RP modelu gospodarczym, między innymi obniżeniem stopy podatku CIT do 9% oraz obniżeniem podatku PIT do 12%, a także silnym wzrostem PKB i licznymi inwestycjami infrastrukturalnymi, które zwiększyły obrót gospodarczy obniżając koszty działalności biznesowej.

B) Zdecydowanie większa liczba nowo powstających przedsiębiorstw niż likwidowanych po 2016 r. w stosunku do okresu 2008-2015.
Na rysunku 2 przedstawiono liczbę przedsiębiorstw nowo powstałych i zlikwidowanych w Polsce w latach 2008-2021, z którego wyraźnie wynika, że w latach 2008-2015 występowała niewielka różnica pomiędzy nowo powstającymi a likwidowanymi, co wyjaśnia, że całkowita liczba przedsiębiorstw w tym okresie była na jednakowym poziomie. Po 2016 roku obserwuje się silny wzrost nowo powstających nad likwidowanymi, co ostatecznie skutkowało tym, że w do chwili obecnej po 2016 roku w sumie przybyło ponad 0,5 miliona przedsiębiorstw.
Tak silny przyrost liczby przedsiębiorstw oraz ich trwałość, oznacza, że są one stabilne i charakteryzują się niskim ryzykiem zamknięcia działalności, co można wyjaśnić tym, że fundamenty całej gospodarki są mocne a jej konkurencyjność na tle państw zachodniej Europy jest bardzo wysoka, co wynika między innymi z faktu znacznie szybciej rosnącej produktywności w Polsce niż w Niemczech lub średniej w strefie Euro, gdzie nie ma przyrostu.

C) Dużo wyższa produktywność po 2016 r. niż w okresie 2008-2015.
Na rysunku 3 przedstawiono zmiany produktywności polskiej gospodarki na tle niemieckiej i średniej w strefie Euro w latach 2003-2023. W Polsce od 2003 roku, można zaobserwować wzrost produktywności, ale szczególnie dużo silniejszy jego przyrost następuję po 2016 roku podczas rządów PIS, co można wiązać także z silnym wzrostem płac minimalnych, które nie tylko stały się atrakcyjne dla pracowników, ale także zwiększyły efektywność ich pracy. Czynnik ten zachęcił pracowników do podejmowania pracy, co widoczne było od 2016 w postaci silnego spadku bezrobocia, którego stopa za rządów Platformy Obywatelskiej była na poziomie ok. 14%, zaś w 2023 roku osiągnęła najniższy poziom w Europie, spadając do 2,6%. Wzrost płacy minimalnej mobilizował także pracodawców do egzekucji od pracowników efektywniej wykonywanej pracy, jej wysokiej jakości i produktywności.
Od 2016 produktywność w strefie Euro nie rośnie
Z rysunku 3 wynika, że w Niemczech i średnia produktywność w strefie Euro od 2016 roku praktycznie nie rośnie, co osłabia ich pozycję konkurencyjną wobec Polski. Należy przy tym podkreślić, że wpływ gospodarki Niemiec na produktywność całej strefy Euro jest tak silny i tak dominujący, że w sumie państwa ze strefy Euro jako grupa praktycznie nie zwiększa swojej produktywności. Ten wniosek jest więc dla Polski przestrogą, aby nie przyjmować waluty Euro.

D) Znacznie silniejszy wzrost nakładów rzeczowych przedsiębiorstw po 2016 roku niż w okresie 2008-2015.
Na rysunku 4 przedstawiono nakłady na rzeczowe aktywa trwałe przedsiębiorstw w Polsce w latach 2010-2020, z czego wynika, że nakłady te uzyskują od 2016 r. istotne przyspieszenie. W latach 2010-2015 średnio roczne nakłady wynosiły ok. 150 mld zł., zaś po roku 2016 wyniosły średnio rocznie ok. 200 mld zł, co oznacza wzrost w stosunku do okresu przed 2016 o ok. 30%.

W konkluzji końcowej trzeba stwierdzić, że przedstawione wyżej cztery dowody pozytywnie weryfikują hipotezę, że warunki dla rozwoju przedsiębiorstw oraz uzyskane przez nich korzyści i wyniki istotnie były wyższe i bardziej pozytywne dla kondycji przedsiębiorstw, a także i całej polskiej gospodarki po 2016 r., niż w okresie 2008-2015.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!
rs
