Krajowy Plan Odbudowy. Wszystko, co warto wiedzieć o ważnym planie rozwojowym Polski

Piotr Kobyliński
Krajowy Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to dokument, który określa cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy i inwestycje.
Krajowy Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to dokument, który określa cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy i inwestycje. Fot: Krzysztof Kapica / Polska Press
Krajowy Plan Odbudowy (KPO) to zagadnienie, które budzi w ostatnich miesiącach duże emocje. Może mieć on bardzo duży wpływ na kształt polskiej sceny politycznej. Obecnie w Sejmie i Senacie trwają prace nad projektem ustawy, który ma odblokować pierwszą transzę środków z KPO. Media śledzą burzliwą dyskusję w tej sprawie, która przybrała na sile w grudniu 2022 r. i styczniu 2023 r.

Spis treści

Na samym początku warto wyjaśnić, czym tak naprawdę jest KPO i jakie zadania stawia przed Polską, by następnie przejść do historii jego wdrażania w Polsce oraz poglądów poszczególnych partii na temat głównego punktu spornego.

Co to jest Krajowy Plan Odbudowy?

Informacje na temat Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (pełna nazwa KPO) można znaleźć na stronach rządowych.

Zgodnie z nimi jest to program składający się z inwestycji i reform, którego celem jest wzmocnienie polskiej gospodarki tak, by łatwiej znosiła ona wszelkie kryzysy. Jego wdrożenie wynikało ze skutków kryzysu wywołanego przez pandemię COVID-19. Horyzont czasowy realizacji programu określony został na sierpień 2026 r. KPO dotyczy wszystkich krajów Unii Europejskiej. Każdy z nich dostał swoje wytyczne. Niektóre z krajów spełniły warunki otrzymania unijnej pomocy i otrzymały już pomoc z KPO.

Realizacja Krajowego Planu Odbudowy ma służyć promowaniu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej przez:

  • zwiększenie odporności społeczeństwa,
  • zapewnienie gotowości gospodarki na wypadek sytuacji kryzysowych,
  • poprawę zdolności dostosowawczych i wzrost potencjału wzrostu gospodarczego,
  • łagodzenie społecznych i gospodarczych skutków kryzysu po pandemii COVID-19, w szczególności dla kobiet,
  • wspieranie unijnych celów w zakresie klimatu oraz transformacji cyfrowej.

W ramach KPO Polska ma otrzymać łącznie 158,5 mld złotych. Z tego 106,9 mld złotych będą stanowić dotacje, a 51,6 mld złotych preferencyjne pożyczki. Środki otrzymane z KPO Polska musi przeznaczyć na określone cele. Jeśli chodzi o dotacje, mają zostać one przeznaczone na:

  • 30,6 mld złotych na zieloną, inteligentną mobilność,
  • 25,5 mld złotych na zieloną energię i zmniejszenie energochłonności,
  • 20,0 mld złotych na odporność i konkurencyjność gospodarki,
  • 18,3 mld złotych na efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia,
  • 12,5 mld złotych na transformację cyfrową.

Z kolei środki z preferencyjnych pożyczek muszą być przeznaczone w kwotach:

  • 3,1 mld złotych na zieloną, inteligentną mobilność,
  • 36,7 mld złotych na zieloną energię i zmniejszenie energochłonności,
  • 1,1 mld złotych na odporność i konkurencyjność gospodarki,
  • 1,3 mld złotych na efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia,
  • 9,4 mld złotych na transformację cyfrową.

Miliardy złotych z Krajowego Planu Odbudowy wpłyną korzystnie na polską gospodarkę, poprawiając także sytuację wielu obywateli.

Krajowy Plan Odbudowy – kamienie milowe

W kluczowej części KPO wskazano jego cele oraz komponenty wraz z ich szczegółowym omówieniem. W ramach tych komponentów określone zostały także tzw. kamienie milowe i wskaźniki. Mają one odzwierciedlać postępy we wdrażaniu reform i inwestycji oraz będą powiązane z wypłatami.

Jeśli chodzi o dotacje z KPO, zostały dla Polski wskazane następujące kamienie milowe:

  1. Odporność i konkurencyjność gospodarki – Zapewnienie odporności gospodarki na kryzysy, wzrostu produktywności oraz tworzenia wysokiej jakości miejsc pracy przez:

    • ograniczenie wpływu COVID-19 i skutków spowodowanego przez niego kryzysu na przedsiębiorstwa,
    • rozwój narodowego systemu innowacji: wzmocnienie koordynacji, stymulowanie potencjału innowacyjnego oraz
    • współpracy pomiędzy przedsiębiorstwami i organizacjami badawczymi, w tym w zakresie technologii środowiskowych,
    • doskonalenie systemu edukacji, mechanizmów uczenia się przez całe życie w kierunku lepszego dopasowania do potrzeb
    • nowoczesnej gospodarki, wzrostu innowacyjności, zwiększania transferu nowych technologii oraz zielonej transformacji,
    • zwiększenie dopasowania strukturalnego, efektywności i odporności kryzysowej rynku pracy.
  2. Zielona energia i zmniejszenie energochłonności – Ograniczenie negatywnego oddziaływania gospodarki na środowisko przy jednoczesnym zapewnieniu konkurencyjności i bezpieczeństwa energetycznego oraz ekologicznego kraju przez:

    • poprawę efektywności energetycznej gospodarki,
    • zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii,
    • adaptację do zmian klimatu oraz ograniczenie degradacji środowiska,
  3. Transformacja cyfrowa – Wzmocnienie przemian cyfrowych w sektorze publicznym, społeczeństwie i gospodarce przez:

    • poprawę dostępu do szybkiego internetu,
    • rozwój e-usług i ich konsolidację, tworzenie warunków dla rozwoju zastosowań przełomowych technologii cyfrowych w sektorze publicznym, gospodarce i społeczeństwie, usprawnienie komunikacji między instytucjami publicznymi, obywatelami i biznesem oraz wyrównywanie poziomu wyposażenia szkół i podnoszenie kompetencji cyfrowych obywateli,
    • wzrost bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni, zabezpieczenie infrastruktury przetwarzania danych oraz cyfryzacja infrastruktury służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo.
  4. Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia – Sprawne funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia przez:

    • poprawę efektywności funkcjonowania służby zdrowia, dostępności oraz jakości świadczeń zdrowotnych, w szczególności w kluczowych obszarach ze względu na zagrożenia epidemiologiczne, choroby cywilizacyjne oraz sytuację demograficzną,
    • rozwój kadr systemu ochrony zdrowia oraz wzmocnienie potencjału uczelni medycznych i podmiotów leczniczych biorących udział w kształceniu kadr medycznych,
    • rozwój badań naukowych i sektora farmaceutycznego w odpowiedzi na wzmocnienie odporności systemu ochrony zdrowia.
  5. Zielona, inteligentna mobilność – Rozwój zrównoważonego, bezpiecznego i odpornego systemu transportowego zapewniającego odpowiednią obsługę potrzeb gospodarki i społeczeństwa przez:

    • zwiększenie udziału zero- i niskoemisyjnego transportu oraz przeciwdziałanie i zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na środowisko,
    • zwiększenie dostępności transportowej, bezpieczeństwa i cyfrowych rozwiązań.
  6. Poprawa jakości instytucji i warunków realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności – Poprawa klimatu inwestycyjnego i stworzenie warunków dla skutecznej realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności przez:

    • reformę systemu sprawiedliwości (obejmującą m.in. wzmocnienie niezależności i bezstronności sądów i naprawienie sytuacji sędziów dotkniętych orzeczeniami Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego w sprawach dyscyplinarnych i immunitetów sędziowskich),
    • usprawnienie procesu stanowienia prawa.

W ramach celów dotyczących wyżej wymienionych punktów określone zostały także w szczegółowy sposób niezbędne reformy i inwestycje.

Spełnienie tzw. kamieni milowych jest również warunkiem wypłaty pożyczek z KPO dla Polski. Jeśli chodzi o poszczególne komponenty, działania, które należy w ich ramach podjąć, są tożsame z tymi, które dotyczą dotacji. W ich przypadku zostały wyznaczone jedynie inne reformy i inwestycje, niezbędne do wykonania w celu uzyskania środków z KPO.

Historia Krajowego Planu Odbudowy

Historia Krajowego Planu Odbudowy sięga początku 2021 r. Od 26 lutego do 2 kwietnia 2021 r. trwały bowiem konsultacje społeczne, w których udział brały podmioty publiczne, samorządy terytorialne, przedsiębiorcy, a także przedstawiciele środowisk akademickich i opiniotwórczych oraz społeczeństwa obywatelskiego. Takie konsultacje przybierały różną formę – debat, wysłuchań publicznych, a także uwag zgłaszanych online.

Po wielomiesięcznych dyskusjach na płaszczyźnie technicznej i politycznej Krajowy Plan Odbudowy dla Polski został zaakceptowany przez Komisję Europejską po ponadrocznych negocjacjach, w dniu 1 czerwca 2022 r. 17 czerwca z kolei polski KPO zatwierdziły państwa członkowskie UE na posiedzeniu ministrów finansów państw UE w Luksemburgu.

W wymiarze technicznym ustalono ostateczny kształt wskaźników i kamieni milowych programu dotyczących reform. Dokonano także aktualizacji harmonogramów realizacji poszczególnych reform i wiązek inwestycyjnych oraz zrewidowano budżety poszczególnych inwestycji. Jeśli chodzi natomiast o płaszczyznę polityczną, dyskusja skupiła się wokół tematów dotyczących reform krajowego systemu sądownictwa, w szczególności dwóch obszarów: likwidacji izby dyscyplinarnej SN (wg rzecznika rządu projekt w tej sprawie zostanie upubliczniony po ostatecznym ustaleniu zapisów KPO) oraz przywrócenia do orzekania sędziów.

We wrześniu 2022 r. Komisja Europejska podpisała z Polską umowy dotyczące finansowania z Funduszu Odbudowy. Mimo tego środki z Krajowego Planu Odbudowy nie zostały pod koniec ubiegłego roku wypłacone. Trzeba będzie jeszcze bowiem podpisać porozumienia operacyjne. Wówczas Polska będzie mogła złożyć pierwszy wniosek o płatność. Unia Europejska wskazała jednak dwa warunki. Pierwszy to wsparcie krajów w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, a drugi zmiany w sądownictwie. Jak podkreślała Komisja Europejska, bez spełnienia tych kamieni milowych żadna płatność nie będzie możliwa. 

5 grudnia 2022 r. Grzegorz Puda, minister do spraw rozwoju regionalnego w imieniu Rządu RP podpisał z kolei ustalenia operacyjne w sprawie KPO. W piątek 9 grudnia 2022 r. podpis pod tymi ustaleniami złożył także Paolo Gentiloni, komisarz Unii Europejskiej ds. gospodarczych.

Projekt ustawy o zmianach w sądownictwie, stanowiących kamień milowy niezbędny do wypłaty pierwszych środków z KPO, był przedmiotem głosowania w Sejmie RP w dniu 13 stycznia 2023 r. Po jego skutecznym przegłosowaniu prace nad ustawą zostały skierowane do Senatu. W najbliższych tygodniach powinny pojawić się poprawki, które pozwolą na dalsze procedowanie projektu.

Krajowy Plan Odbudowy dla Polski – poglądy partii na kwestie sądownictwa

Choć generalnie Krajowy Plan Odbudowy dla Polski jest popierany przez większość ugrupowań, to w toku uzgodnień pojawiają się pewne wątpliwości. Centralna oś sporu między poszczególnymi partiami polskiego Sejmu, jeśli chodzi o Krajowy Plan Odbudowy, dotyczy reformy sądownictwa. Poglądy ugrupowań w tej kwestii są różne. Zgodnie z projektem, uzgodnionym z Unią Europejską, sprawy dyscyplinarne i immunitetowe sędziów ma rozstrzygać Naczelny Sąd Administracyjny, a nie tak jak obecnie Izba Odpowiedzialności Zawodowej Sądu Najwyższego.

W projekcie jest m.in. mowa o poszerzeniu testu niezawisłości i bezstronności sędziego, który mogłaby inicjować nie tylko strona postępowania, ale także z urzędu sam sąd. Warto przypomnieć o tym, że projekt ustawy o Sądzie Najwyższym był procedowany w Sejmie 13 stycznia 2022 r. Wyniki głosowania były zaskakujące, bo za projektem głosowało 203 polityków, przeciw 52, a wstrzymało się aż 189. Projekt trafił do Senatu, który zaproponował poprawki, ale Sejm 8 lutego poprawki ws. SN odrzucił.

Zmiany w sądownictwie popiera Prawo i Sprawiedliwość, które wynegocjowało warunki odblokowania środków KPO z Brukselą. Rozmowy polskiego ministra do spraw europejskich z przedstawicielami Komisji Europejskiej trwały ponad miesiąc. Unijni komisarze przyjęli ostatecznie propozycję rozwiązań w polskim systemie prawnym, będące warunkiem do wypełnienia tzw. kamieni milowych. Krajowy Plan Odbudowy popiera również Partia Republikańska. Jak przekonuje jej przewodniczący – Adam Bielan, środki unijne są potrzebne, aby kontynuować program modernizacji armii i podtrzymać inwestycje. 

To dlatego działacze tego ugrupowania apelują o jak najszybsze zakończenie prac nad nowelą ustawy o Sądzie Najwyższym. Dopiero po podpisaniu jej przez prezydenta będzie można bowiem złożyć wniosek o wypłatę środków z KPO. Za jak najszybszym wprowadzeniem zmian w sądownictwie w ramach Krajowego Planu Odbudowy opowiada się ponadto Partia Zieloni. Jej działaczom zależy przede wszystkim na wymianie wszystkich 3,5 mln pieców, tzw. kopciuchów, w Polsce na pompy ciepła. Pieniądze na ten cel znajdują się w KPO.

Proponowanym po uzgodnieniach z Unią Europejską zmianom w sądownictwie sprzeciwia się m.in. Solidarna Polska. Choć tworzy ona z Prawem i Sprawiedliwością rządzącą krajem Zjednoczoną Prawicę, to jej działacze uważają, że KPO zbyt mocno uzależnia Polskę od instytucji unijnych. Przeciwni reformom sądownictwa w ramach tego programu są także posłowie reprezentujący ugrupowanie Kukiz’15. Jego przewodniczący – Paweł Kukiz, stwierdził, że Unia Europejska nie może narzucać Polsce prawa i powinna działać jako wspólnota ojczyzn.

Jego zdaniem nasz kraj powinien pożyczyć środki w innym miejscu, nie prowadząc sporu z UE. Również Polska 2050 jest przeciwna zmianom w sądownictwie. Jej lider – Szymon Hołownia, uważa, że projektowana ustawa jest niezgodna z konstytucją i wbrew zapowiedziom wcale nie przyniesie Polsce i Polakom pieniędzy na KPO, lecz wyrządzi wiele szkód.

Za zmianami w sądownictwie pozwalającymi na wdrożenie KPO nie głosowali ponadto posłowie Konfederacji. Wnieśli oni o odrzucenie projektu ustawy w tej sprawie w pierwszym czytaniu, określając ją wręcz „bublem prawnym”. Posłowie Konfederacji ogólnie źle wypowiadają się na temat KPO, określając ten program jako próbę sprzedaży długookresowych interesów państwa polskiego w zamian za krótkookresową korzyść finansową. Ich zdaniem nakładanie na Polskę realizacji wielu tzw. kamieni milowych, z których część jest dla Polaków kompletnie niekorzystna, jest niepotrzebne i trzeba szukać innych dróg rozwoju.

Neutralne podejście do kwestii zmian w sądownictwie względem KPO prezentuje Lewica Razem. Jej posłowie chcieli dla poparcia projektu ustawy przegłosowania kilku poprawek, w tym przeniesienia spraw dyscyplinarnych do Izby Karnej SN (czyli powrotu do stanu przed reformami sądownictwa PiS), wymogu siedmioletniego stażu dla sędziów, którzy będą zajmować się sprawami dyscyplinarnymi, zlikwidowania przepisów ustawy o ustroju sądów powszechnych z 2019 r., zwanej dyscyplinującą, oraz unieważnienia orzeczeń Izby Dyscyplinarnej.

Część z nich głosowała w związku z tym przeciw ustawie projektowanej przez PiS, a druga część wstrzymała się od głosu. Podobnie wyglądała sytuacja, jeśli chodzi o trzy inne ugrupowania – Polskie Stronnictwo Ludowe, Platformę Obywatelską i Nowoczesną. Ich działacze stwierdzili, że poprą zmiany w sądownictwie po wprowadzeniu niezbędnych zmian w projekcie ustawy Prawa i Sprawiedliwości. W kwestii zmian w przepisach dotyczących sądownictwa wypowiadała się ponadto przewodnicząca Porozumienia – Magdalena Sroka. Jej zdaniem ustawa o sądownictwie powinna zostać tak zaprojektowana, by przywróciła praworządność. Zanim parlament podejmie decyzję, niezbędne są konsultacje ze specjalistami i opinia prawna.

Polecjaka Google News - Portal i.pl

iPolitycznie - Marek Ast i Marek Sawicki o KPO i nowelizacji ustawy o SN

od 16 lat

lena

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Ano chodzi o to, że komisarze z Eurokołchozu w dupie mają te pieniądze, bo w końcu i tak rozdają nie swoje. Chodzi o to, żeby wszelkimi możliwymi sposobami, jak to w totalitaryzmie odsunąć od władzy wszystkich, którzy nie wpisują się w ideologiczny nurt sowiecko-genderowo-lewacki. I żeby jak to powiedziała von der liar premierem został grossfuhrer opozittion Tuskoszenko posłusznie wykonujący zalecenia Niemców
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Wróć na i.pl Portal i.pl