Marcin Romanowski dostał azyl polityczny na Węgrzech. Wezwany ambasador, będą nowe zarzuty, głos Komisji Europejskiej

Adam Kielar
Opracowanie:
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Poszukiwany poseł PiS, były wiceminister sprawiedliwości Marcin Romanowski wyjechał na Węgry, gdzie dostał azyl polityczny. Prokurator Krajowy Dariusz Korneluk zapowiedział dalsze zarzuty, do MSZ wezwany został ambasador Węgier, a głos - oprócz polskich polityków - zabrała także Komisja Europejska.

Spis treści

Rzecznik KE o Europejskim Nakazie Aresztowania

– Po pierwsze, nie komentujemy konkretnych przypadków. Mogę powiedzieć, że państwa członkowskie mają obowiązek wykonania Europejskiego Nakazu Aresztowania" –powiedział rzecznik Komisji Europejskiej Stefan de Keersmaecker.

Dodał, że w tym przypadku sędzia na Węgrzech będzie musiał przeanalizować Europejski Nakaz Aresztowania, aby stwierdzić, czy wystąpiły pewne przesłanki, na podstawie których może odmówić jego wykonania.

– Ta finalna decyzja, jeśli chodzi o wykonanie Europejskiego Nakazu Aresztowania, będzie musiała zostać podjęta w ciągu 60 dni – przypomniał de Keersmaecker.

Jeśli chodzi o azyl, poziom ochrony praw podstawowych i wolności we wszystkich państwach członkowskich jest taki, że wszystkie te kraje są uznawane za bezpieczne - dodał rzecznik.

Dlatego – jak podkreślił - państwo UE może uznać wnioski o azyl złożone przez inny kraj członkowski za dopuszczalne jedynie w bardzo wyjątkowych okolicznościach.

Adam Bodnar o wyjeździe Marcina Romanowskiego

Minister sprawiedliwości Adam Bodnar, odnosząc się do sprawy, podkreślił na piątkowej konferencji, że w momencie rozpoczęcia śledztwa dot. Funduszu Sprawiedliwości "nikt nie powiedziałby”, że pod koniec roku „wszelkie stosowane wcześniej obstrukcje, okażą się nieskuteczne”, a osoba podejrzana w sprawie „będzie musiała chronić się u Viktora Orbana i poszukiwać azylu politycznego na Węgrzech”.

W ocenie Bodnara nikt również nie spodziewał się, że sprawa FS „będzie wykorzystywana do budowania czy pogłębiania tych napięć, jeśli chodzi o relacje z Węgrami czy w ramach Unii Europejskiej”.

Minister zapowiedział, że ws. Romanowskiego będzie konieczne zaangażowanie Unii Europejskiej oraz Rady Europy.

– Nie możemy pozwolić sobie na to, aby osoby, które są podejrzewane o popełnienie tak poważnych przestępstw, po prostu uciekały przed polskim wymiarem sprawiedliwości – mówił Bodnar, po czym zadeklarował, że Polska będzie "zawsze podejmowała wszelkie możliwe działania", by sprowadzić osoby podejrzane do kraju w celu ich odpowiedzi przed polskim wymiarem sprawiedliwości.

W ocenie ministra, sprawa Funduszu Sprawiedliwości jest cały czas rozwojowa. Będą w jej sprawie podejmowane kolejne działania.

– Bynajmniej nie zejdziemy z linii dalszego wyjaśnienia tej sprawy – podkreślił Bodnar.

Marcin Romanowski usłyszy kolejne zarzuty

Prokurator Krajowy Dariusz Korneluk w piątek podkreślił, że śledztwo w sprawie nieprawidłowości w Funduszu Sprawiedliwości trwa i będzie kontynuowane niezależnie od zbiegnięcia Romanowskiego na Węgry.

– To nie oznacza, że wątki z jego udziałem zostały w jakikolwiek sposób „zatamowane”. Już dzisiaj prokurator dostrzega konieczność uzupełnienia zarzutów dla pana Romanowskiego o kolejnych siedem bardzo poważnych przestępstw natury kryminalnej związanych z wydatkowaniem przez niego w sposób przestępczy środków z Funduszu Sprawiedliwości – powiedział.

Jak zapowiedział, najpierw prokuratura skieruje do Sejmu wniosek o uchylenie immunitetu Romanowskiego w zakresie tych zarzutów.

Marcin Romanowski odpowiada Adamowi Bondarowi

Posła Romanowskiego – który w piątek był gościem telewizji Republika – nie dziwi reakcja Bodnara, ponieważ – jak mówił – „azyl udzielony politykowi opozycji przez państwo członkowskie UE, z innego państwa członkowskiego, to rzeczywiście sytuacja bezprecedensowa". Jego zdaniem, przyznanie mu prawa do azylu przez Węgry potwierdza, że „w Polsce mamy do czynienia z prześladowaniami politycznymi”.

– Nie mamy do czynienia w Polsce z uczciwym wymiarem sprawiedliwości, ale z politycznie sterowanymi prokuratorami i sędziami – ocenił.

emisja bez ograniczeń wiekowych

Przekonywał, że decyzja o azylu jest zgodna z ustawodawstwem węgierskim, węgierską ustawą o uchodźcach, a także z traktatami europejskimi. W związku z tym wszystkie aspekty prawne - jego zdaniem – zostały wzięte pod uwagę.

Romanowski był też pytany o zapowiadane przez prokuratora krajowego siedem nowych zarzutów wobec jego osoby. Jego zdaniem, mówienie o tych zarzutach na konferencji prasowej pokazuje, że „mamy do czynienia z polityką”.

– Podchodzę do tego ze spokojem. Mówiłem wielokrotnie, dotychczas poddawałem się tym bezprawnym działaniom, ale w którymś momencie trzeba było powiedzieć „stop” – powiedział poseł.

Podkreślił, że „w żaden sposób” nie ukrywa się przed wymiarem sprawiedliwości, tylko broni się przed „jawnym, oczywistym bezprawiem i represjami politycznymi”.

Poseł Romanowski: W Polsce panuje bezprawny reżim

– Im wcześniej skończy się ten bezprawny reżim, tym szybciej będę mógł stanąć przed rzeczywistym wymiarem sprawiedliwości – zadeklarował poseł PiS.

Zdaniem Romanowskiego, czynności prokuratury z nim związane, to „tylko pretekst, żeby uderzać w cały obóz zjednoczonej prawicy, Prawa i Sprawiedliwości - w tym w byłego szefa MS Zbigniewa Ziobrę oraz w prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego".

O tym – według Romanowskiego – świadczyć ma odrzucenie sprawozdania finansowego PiS. Jak mówił, „gdyby spojrzeć z dystansem i stwierdzić, że rządzący bezprawnie chcą doprowadzić do, tak naprawdę faktycznej likwidacji największej partii opozycyjnej, to brzmi jak Białoruś".

Marcin Romanowski na Węgrzech. Komentuje Donald Tusk.

Do sprawy wyjazdu Marcina Romanowskiego na Węgry w piątek odniósł się także premier Donald Tusk.

– Jest to także symboliczne, bo – jak wiecie – ten koniec prezydencji węgierskiej obfituje w dziwne zdarzenia. Nie spodziewałem się, że ci, którzy uciekają przed wymiarem sprawiedliwości, skorumpowani urzędnicy, będą mogli już wybierać pomiędzy Łukaszenką a Orbanem, szukając schronienia przed wymiarem sprawiedliwości – mówił szef rządu.

Przypomniał, że przed polskim wymiarem sprawiedliwości uciekano już w różnych kierunkach.

– Uciekali różni ludzie - ci, którzy czują się sprawcami różnych przestępstw drogowych, zabójstw czy korupcji. (Oni) uciekają i będą uciekali. Jeden siedzi w Londynie, jeden szukał schronienia na Dominikanie, jeden szuka schronienia w (Zjednoczonych) Emiratach (Arabskich), jeden uciekł wprost do Łukaszenki – mówił premier.

Zapowiedział, że niezależnie od „trików i ucieczek”, takie osoby nie pozostaną bezkarne.

– Wszyscy, którzy myślą, że będą mogli korzystać z tych trików i ucieczek i pozostać bezkarni, mylą się – dodał Tusk.

Azyl dla Marcina Romanowskiego. Ambasador Węgier wezwany do MSZ

W piątek przed południem w siedzibie Ministerstwa Spraw Zagranicznych stawił się István Íjgyártó, ambasador Węgier w Polsce. Jak przekazał rzecznik MSZ Paweł Wroński, rozmowa trwała około 10 minut, węgierskiemu dyplomacie została wręczona nota protestacyjna związana z decyzją rządu węgierskiego o przyznaniu azylu Marcinowi Romanowskiemu.

Rzecznik MSZ dodał, że ponadto polski ambasador na Węgrzech Sebastian Kęciek został wezwany do kraju na bezterminowe konsultacje.

Wcześniej komunikat w sprawie wezwania ambasadora Węgier MSZ zamieściło na swojej stronie internetowej.

„Decyzję rządu premiera Viktora Orbana o przyznaniu azylu politycznego Marcinowi Romanowskiemu, poszukiwanemu Europejskim Nakazem Aresztowania, uznajemy za akt nieprzyjazny wobec Rzeczypospolitej Polskiej i sprzeczny z elementarnymi zasadami obowiązującymi państwa członkowskie Unii Europejskiej” – czytamy w oświadczeniu.

Jak podkreślono, „uzasadnienie tej decyzji rzekomymi prześladowaniami politycznymi jest obraźliwe dla obywateli i polskich władz”.

„W reakcji na takie działanie zostanie dziś do MSZ wezwany Ambasador Węgier w Polsce, który otrzyma formalny protest strony polskiej w powyższej sprawie” – napisano w komunikacie.

Spór na linii Polska - Węgry o Marcina Romanowskiego

Resort polskiej dyplomacji poinformował również, że polski ambasador w Budapeszcie został wezwany na konsultacje do Warszawy.

„Zwracamy uwagę, że przyznanie ochrony międzynarodowej w którymkolwiek z państw członkowskich UE nie zwalnia tego kraju z obowiązku wykonania Europejskiego Nakazu Aresztowania. Decyzję w tym zakresie może podjąć jedynie niezależny i niezawisły sąd, gdyż ma ona wyłącznie wymiar prawny, a nie polityczny” – pisze MSZ.

Ministerstwo zapowiada także podjęcie dalszych kroków.

„Jeśli Węgry uchybią europejskim zobowiązaniom, Polska wystąpi także do Komisji Europejskiej o wszczęcie postępowania w sprawie Węgier zgodnie z art. 259 Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej” – zadeklarowano.

Marcin Romanowski otrzymał azyl polityczny na Węgrzech

W czwartek późnym popołudniem okazało się, że poszukiwany poseł PiS i były wiceminister sprawiedliwości Marcin Romanowski otrzymał azyl polityczny na Węgrzech.

Poinformował o tym jego pełnomocnik mec. Bartosz Lewandowski.

Sam polityk zabrał głos na ten temat w Telewizji Republika. Oskarżył obecnie rządzących, których nazwał „bezprawnym reżimem” o to, że „nie gwarantują obecnie istnienia apolitycznego wymiaru sprawiedliwości”.

„Powiedzmy sobie jasno, to są przestępcy, ludzie, którym grozi dożywocie, bo tyle grozi komuś, kto w sposób siłowy nie tylko dąży, ale doprowadził już do zmiany konstytucyjnego ustroju państwa, przejmując jedną z najważniejszych instytucji, czyli prokuraturę” – mówił Romanowski.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!

Źródła: PAP, i.pl

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pol
20 grudnia, 13:19, Adek:

Masakra potycy PIS stawiają się ponad prawem,przez 8 lat kradli na maksa w imię patriotyzmu i przywiązania Obywatelskiego

20 grudnia, 13:40, Grzegorz:

Widziałeś czy wiesz to z opowieści

20 grudnia, 13:52, Pol:

W TVN mówią o tym na okrągło:-) ale nie słyszałem jeszcze o żadnym prawomocnym wyroku:-) natomiast tuska miał nikt u Uni nie ograć:-) hahahaha

20 grudnia, 13:58, Gość:

Prawomocne wyroki sądowe wydaje się po przeprowadzonym procesie, nie przed. Sprawa trwa rok, dwa, trzy o czym doskonale wiesz. Natomiast nie możesz się powstrzymać od notorycznego odwracania kota ogonem.

20 grudnia, 14:06, Pol:

Kupa tam i tyle, dopisali nowe zarzuty i chcą gościa posadzić dla widowiska, jak wszystko co tusk robi:-) a miał go nimt w UE nie ograć:-)

20 grudnia 2024, 14:20, Gość:

Kolejne argumenty w Twoim stylu. Bezwartościowe.

Jak słowa tuska, że nikt go w Europie nie ogra???:-) śmieszny jesteś troglodyto, ale nie bezwartościowy:-) dla mnie nawet bezcenny:-)

T
To Ja
To teraz wszyscy na węgierskie stacje putinowskiego Orbana, MOL, jadące na róskiej ropie. Romantowski potrzebuje kasy w Budapeszcie, bo ryszawy kaczorek zawsze powtarzał, że tam są najwięksi przyjaciele. Putina.
b
bfd
Niech mówi co chce to l.e.w.a.c.k.i.e. Ś.c.i.e.r.w.o!
G
Gość
20 grudnia, 13:19, Adek:

Masakra potycy PIS stawiają się ponad prawem,przez 8 lat kradli na maksa w imię patriotyzmu i przywiązania Obywatelskiego

20 grudnia, 13:40, Grzegorz:

Widziałeś czy wiesz to z opowieści

20 grudnia, 13:52, Pol:

W TVN mówią o tym na okrągło:-) ale nie słyszałem jeszcze o żadnym prawomocnym wyroku:-) natomiast tuska miał nikt u Uni nie ograć:-) hahahaha

20 grudnia, 13:58, Gość:

Prawomocne wyroki sądowe wydaje się po przeprowadzonym procesie, nie przed. Sprawa trwa rok, dwa, trzy o czym doskonale wiesz. Natomiast nie możesz się powstrzymać od notorycznego odwracania kota ogonem.

20 grudnia, 14:06, Pol:

Kupa tam i tyle, dopisali nowe zarzuty i chcą gościa posadzić dla widowiska, jak wszystko co tusk robi:-) a miał go nimt w UE nie ograć:-)

Kolejne argumenty w Twoim stylu. Bezwartościowe.

G
Grzegorz
Murem za Marcinem 🇵🇱
G
Grzegorz
20 grudnia, 13:19, Adek:

Masakra potycy PIS stawiają się ponad prawem,przez 8 lat kradli na maksa w imię patriotyzmu i przywiązania Obywatelskiego

Widziałeś czy wiesz to z opowieści

.
Uwolnić karpia🐟
g
gosc'
20 grudnia, 10:51, R:

Jest ktoś trzeci niejaki tusk, łamiący prawo.

20 grudnia, 11:17, gosc

20 grudnia, 11:40, R:

Nawet dzieci w przedszkolu o tym wiedzą.

20 grudnia, 12:04, gosc

20 grudnia, 12:16, R:

Nawet jeżeli tak było to nikogo nie upoważnia do łamania Konstytucji dzisiaj.

20 grudnia, 12:34, gosc

20 grudnia, 12:37, R:

Nie !

Jeżeli ja wczoraj rzuciłem papierek na ziemię zamiast do kosza to ty dzisiaj nie masz prawa robić podobnie.

Czyli Orban nie powinien udzielać Romanowskiemu azylu?

R
R
20 grudnia, 10:51, R:

Jest ktoś trzeci niejaki tusk, łamiący prawo.

20 grudnia, 11:17, gosc

20 grudnia, 11:40, R:

Nawet dzieci w przedszkolu o tym wiedzą.

20 grudnia, 12:04, gosc

20 grudnia, 12:16, R:

Nawet jeżeli tak było to nikogo nie upoważnia do łamania Konstytucji dzisiaj.

20 grudnia, 12:34, gosc

Nie !

Jeżeli ja wczoraj rzuciłem papierek na ziemię zamiast do kosza to ty dzisiaj nie masz prawa robić podobnie.

R
R
20 grudnia, 10:51, R:

Jest ktoś trzeci niejaki tusk, łamiący prawo.

20 grudnia, 11:17, gosc

20 grudnia, 11:40, R:

Nawet dzieci w przedszkolu o tym wiedzą.

20 grudnia, 12:04, gosc

Nawet jeżeli tak było to nikogo nie upoważnia do łamania Konstytucji dzisiaj.

R
R
20 grudnia, 10:51, R:

Jest ktoś trzeci niejaki tusk, łamiący prawo.

20 grudnia, 11:17, gosc

Nawet dzieci w przedszkolu o tym wiedzą.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl