Zaproponowanie i wdrożenie wyżej wspomnianych instrumentów przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej (MRiPS) przyczyniło się do zdecydowanie większej mobilności rodziców, w tym w szczególności matek na rynku pracy, który stał się także bardziej elastyczny poprzez zdalną pracę oraz na część etatu i ruchomy czas zatrudnienia. Efekty takich rozwiązań wyraźnie są widoczne w najniższym w Europie wskaźniku bezrobocia, który w Polsce wynosi 2,8%. Na rysunku 1 zilustrowano stopę bezrobocia z wybranych 9-ciu państwach UE. Polska wraz z Republiką Czeską posiada najniższe bezrobocie, odpowiednio 2,8% i 2,6%, przy średniej w UE wynoszącej 6%.

Rosnące zyski przedsiębiorstw, które jednocześnie mogą zwiększać coraz bardziej płace swoich pracowników, wynikają z rosnącej produktywności, co powoduje, że udział płac w produkcji znacznie wzrósł plasując Polskę na 10. pozycji w Europie pod względem wskaźnika średniej rocznej płacy do PKB per capita (Produktu Krajowego Brutto na jednego mieszkańca). PKB jest sumą płac, zysków kapitałowych, dochodów budżetowych i amortyzacji z tytułu aktywów. Poprzez amortyzację właściciel kapitału w perspektywie kilku lat odzyskuje włożony kapitał.
Na rysunku 2 przedstawiono wskaźnik średniej rocznej płacy do PKB per capita w państwach Unii Europejskiej, co plasuje Polskę na 10. miejscu na 27 państw, a przed Polską są tylko silne ekonomicznie kraje takie jak Dania, Niemcy, Francja, Holandia, Finlandia, Szwecja, Austria, Belgia i Hiszpania, zaś Polska wyprzedza między innymi takie również silne gospodarczo kraje jak Włochy, Luksemburg, Irlandię i Portugalię.

Przed 2015 r. największa część wypracowanego PKB wypływała w postaci zysków kapitałowych do kieszeni inwestorów zagranicznych, co powodowało, że kapitały gospodarstw domowych i rodzin w Polsce rosły bardzo wolno. Od 2016 r. sytuacja ta zmieniała się bardzo istotnie. Duży wpływ na kształtowanie coraz bardziej efektywnego i solidarnego modelu gospodarczego ma dobre zarządzanie w ramach współpracy pomiędzy poszczególnymi ministerstwami, w czym MRiPS oraz Ministerstwo Finansów (MF) odgrywają kluczową rolę.
Te działania doprowadziły do tego, że w Polsce na tle Europy jest najniższy klin podatkowy, który oznacza, ile wpływa do kieszeni pracownika po odjęciu od kosztów pracy ponoszonych przez pracodawcę podatków. W Polsce klin wynosi 34%, co wskazuje, że z całkowitych kosztów pracy ponoszonych przez pracodawcę pracownik otrzymuje, aż 66%. W innych krajach Europy takich jak Niemcy, Belgia czy Francja klin jest ok. 50%, zaś w pozostały w większości jest na poziomie 40%, a pracownicy w tamtych państwach otrzymują odpowiednio tylko 50% albo 60%. Oznacza to, że polski pracownik otrzymuję największą część z tego, co obciąża pracodawcę w ramach kosztów pracy. Na rysunku 3 przedstawiono klin podatkowy w państwa Unii Europejskiej, z którego wynika, że najkorzystniejsza jest sytuacja w Polsce.

Można wyraźnie dostrzec związek przyczynowo skutkowy pomiędzy wdrożeniem solidarnej polityki społeczno-gospodarczej a skutkami dla polskich rodzin. Do głównych szczegółowych przyczyn należą:
- • zmniejszenie obciążeń podatkowych;
- • przekształcenie 500+, 14 i 14 emerytury w rosnące zyski dla mikro-, małych i średnich przedsiębiorstw z polskim kapitałem;
- • powiększenie sieci żłobków ze 80 tys. miejsc do 230 tys. miejsc, a o kolejne 80 tys. miejsc rozpoczęto już powiększanie;
- • zastosowanie rodzinnego kapitału opiekuńczego;
- • rozwój szkolnictwa zawodowego;
- • wdrażanie Branżowych Centrów Umiejętności (BCU).
W wyniku takich działań uzyskano szereg istotnych korzyści z perspektywy sytuacji ekonomicznej poszczególnych obywateli Polski:
- • najniższe bezrobocie w Europie, ok. 2,8%;
- • najniższy klin podatkowy w Europie na poziomie 34% pozostawia więcej pieniędzy w portfelach obywateli Polski;
- • wysoką pozycję Polski dotyczącą wskaźnika średniej rocznej płacy do PKB per capita, co plasuje Polskę na 10. miejscu na 27 państw w Unii Europejskiej;
- • lepsze dopasowanie kwalifikacji uzyskanych podczas procesu edukacji w szkolnictwie zawodowym do potrzeb pracodawców, co oznacza efektywniejsze wykorzystanie zasobów finansowych lokowanych przez państwo w obszarze edukacji i przysposobienia do zawodu.
Ocena kondycji ekonomicznej polskich gospodarstw domowych, poprzez wykazanie jak solidaryzm społeczno-gospodarczy przekłada się na ich płace i wzrost kapitałów, została dokonana w oparciu o kilka istotnych miar, takich jak wskaźnik średniej rocznej płacy do PKB per capita, stopa bezrobocia i klin podatkowy, które bezpośrednio świadczą o sytuacji rodziny, co jak wynika też z danych makroekonomicznych upoważnia do wnioskowania, że solidarna polityka gospodarcza Rządu RP, która dba w sposób równomierny o rozwój wszystkich podmiotów w państwie - w tym w szczególności o rodzinę jako podstawowej wspólnoty w narodzie - przekłada się ostatecznie na dobrą kondycję całej polskiej gospodarki.
Taka sytuacja jest potwierdzeniem pewnej logiki, która mówi o tym, że silny zbiór elementów może powstać wtedy i tylko wtedy, kiedy poszczególne składniki zbioru są mocne, a także występują dobre relacje i powiązania pomiędzy podmiotami takiego zbioru w narodzie, co ilustruje, że równomierny rozwój wspólnot lokalnych w Polsce, a więc nie tylko dużych aglomeracji jak to było przed 2015 r., dobrze realizuje przedmiotową tezę.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Portal i.pl codziennie. Obserwuj i.pl!
rs
